התחדשות עירונית

היעדר תכנון אורבאני ארוך-טווח מחד וגידול טבעי באוכלוסייה מאידך הובילו לכך שכיום מרבית הערים ושכונות המגורים אינן מתאימות לצרכים העירוניים, הבטיחותיים והביטחוניים של ישראל במאה ה-21.%d7%a6%d7%93%d7%a7-%d7%97%d7%9c%d7%95%d7%a7%d7%aa%d7%99
היצע קרקעות מצומצם, תשתיות ישנות, דרכי גישה ותחבורה מוגבלות ומחסור בצמחייה ו”ריאות ירוקות”, מחייבים לדעתנו “חישוב מסלול מחדש” בכל הקשור לבנייה ולתכנון של העיר ושל סביבת המגורים שלנו.
התחדשות עירונית היא הפתרון הנכון להגדלת היצע הדירות בישראל מחד, ולהשבחת שוויין של הדירות הקיימות מאידך.

התחדשות עירונית: פינוי-בינוי / בינוי-פינוי / תמ”א 38
במתחמים של התחדשות עירונית קיימים שלושה גורמים עיקריים המשפיעים על קידומה של עסקה שכזו:
בעלי הנכסים- הם בעלי הדירות הישנות הזקוקות לשיפוץ, שדרוג או בנייה מחדש.
יזמים / קבלנים- הם בעלי הממון, שבאמצעותם העסקה יוצאת אל הפועל .
הרשות המקומית / מדינת ישראל- שבאמצעות מוסדות ומנגנוני התכנון, הבניה והתכנון האורבאני והסביבתי מאשרות עסקאות מקרקעין אלה.%d7%a4%d7%a0%d7%98%d7%94%d7%90%d7%95%d7%a1

העיקרון המנחה של עסקאות התחדשות עירונית הוא שזו עסקת WIN WIN” ” קלאסית,  כלומר כל שלושת השחקנים העיקריים בעסקה שהם – בעלי הזכויות של הדירות הישנות, היזם והרשות המקומית- כולם מרוויחים מהעסקה.
בעלי הדירות מרוויחים את השבחת הקניין שלהם באופן משמעותי- בממוצע, הנכס משתבח וערכו עולה בכ- 30% מערך הנכס לפני ההתחדשות.
היתרון העצום לבעלי הדירות הוא שהם אינם משלמים מאומה עבור עסקה שכזו.
היזם מצידו מרוויח ממכירת הדירות החדשות.
המדינה והרשות המקומית מרוויחות מתשלומי הארנונה ומיסים עירוניים.
באופן טבעי,  גם כלל החברה מרוויחה מכך באופן עקיף, בשל הגידול במקומות התעסוקה ואספקת מוצרים ושירותים הנחוצים במיזמים של התחדשות עירונית, מן הטעם הפשוט שכמות יחידות הדיור לאחר שדרוגן גדלה בממוצע פי שלושה או ארבעה  – תלוי במיקום הפרויקט וערך הקרקע במקום.
כיצד אנו פועלים?%d7%a8%d7%9f-%d7%9c%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%99%d7%aa-%d7%91%d7%90%d7%aa%d7%a8
כמשרד המקפיד על שקיפות, יושר ונאמנות, משרדנו מתמחה בייצוג של בעלי הזכויות כעו”ד דיירים ודואג להבטחת מקסום האינטרסים שלהם.
משרדנו מייצג בעלי דירות במספר מתחמים בגוש דן והשפלה בהם בחולון, ברמלה, בפתח תקווה ובבני ברק. במסגרת הייצוג אנו מספקים ללקוחותינו סל כולל של שירותים משפטיים:
• פגישות  הסברה והיכרות עם משרדינו.
• בחירת נציגויות מתוך כלל בעלי הזכויות לצורך עבודה משותפת וקבלת החלטות בדבר המפרטים הטכניים, תמהיל ואופי הדירות החדשות.
• עריכת מכרזים לחברות יזמיות / קבלניות ובדיקת האיתנות הכלכלית והניסיון של היזם / קבלן    בדיקה וניסוח של הסכמי התקשרות עם היזם / קבלן    העמדת ערבויות / בטוחות מתאימות לכל עסקה לפי פרטיה   מינוי מפקח בניה צמוד עד סיומו של הפרויקט ועוד.
• ליווי שוטף ופיקוח צמוד על קיום העסקה במלואה ועמידה בלוחות הזמנים.
• במשך כל הליווי המשפטי, אנו עומדים בקשר שוטף ופתוח עם נציגויות הבתים המשותפים לשביעות רצונם המלאה של בעלי הזכויות, עד לקבלת המפתח לדירתם החדשה (במקרה של פינוי-בינוי) או עד לסיום החיזוק והשיפוץ (במקרה של תמ”א 38) .

היתרונות בעסקת פינוי-בינוי עבור בעלי דירות:
• השבחת ערכו של נכס המקרקעין
• אין תשלום שכר טרחה לעורך דין
• אין תשלום עבור שירותי בניה לקבל
• אין תשלום לשירותי שמאות ופיקוח על הבניה
• אין תשלום מס שבח והיטל השבחה
• תשלום הארנונה מדורג במשך 5 שנים על תוספת הבניה בדירה החדשה (בכפוף לסוג העסקה ולאישור הרשות המקומית)
• הקלה בתשלומי האחזקה של הבניין החדש (בכפוף למשא ומתן עם היזם / הרשות המקומית)

 

חקיקה

הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק הממשלתית להקמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

נייר העמדה של עו”ד רן בצלאל באתר הכנסת